Najważniejsze zmiany to:
brak określenia poziomu egzaminu ustnego,
Wszyscy uczniowie przystępują do takiego samego egzaminu ustnego.
Zdający podczas egzaminu decyduje:
• które zadania chce wykonać,
• o zakończeniu egzaminu (możliwość po każdym zadaniu),
• pominięciu zadania i wykonaniu kolejnego. (Uwaga: w takiej sytuacji nie ma możliwości powrotu do pominiętego zadania,
typy zadań i ilość zadań,
ilość punktów za egzamin: maksymalnie 30.
zdający nie ma dodatkowego czasu na przygotowanie się do odpowiedzi przed rozpoczęciem rozmowy egzaminacyjnej,
zapoznaje się z treścią kolejnych zadań na bieżąco, po czym egzaminujący rozpoczyna rozmowę,
nie może wykonywać notatek w trakcie egzaminu,
zadania poprzedzone są rozmową wstępną, prowadzoną w języku będącym przedmiotem egzaminu,
obowiązuje forma gramatyczna: Sie,
Najważniejsza zmiana: sposób oceniania
Uzyskanie wysokich not punktowych będzie zależeć od:
przekazania informacji – treści,
od jakości wypowiedzi.
Kryterium treści zostanie zastąpione przez kryterium SPRAWNOŚCI KOMUNIKACYJNEJ, według którego przyznaje się punkty za osiągnięcie celu komunikacyjnego w ramach rozmowy z egzaminującym.
Oceniana będzie także samodzielność zdającego (czy wypowiedź wymagała pomocy nauczyciela, czy też została w całości sformułowana samodzielnie).
Ocenie będą podlegać także bogactwo i adekwatność użytych struktur, poprawność gramatyczno-leksykalna oraz wymowa, intonacja i płynność wypowiedzi.
Uczeń może uzyskać punkty za:
sprawność komunikacyjną: od 0 do 6 punktów, oceniana w każdym zadaniu osobno (maksymalnie 18 punktów)
Przy ocenie brany jest pod uwagę stopień realizacji przez zdającego czterech elementów wskazanych dla każdego zadania:
– zadanie 1: omówienie czterech elementów podanych w poleceniu
– zadanie 2: opis ilustracji i odpowiedzi na (trzy) pytania
– zadanie 3: wybór elementu najlepiej spełniającego warunki wskazane w poleceniu i uzasadnienie wyboru, wyjaśnienie powodów odrzucenia pozostałych elementów oraz odpowiedzi na (dwa) pytania;
zakres struktur leksykalno-gramatycznych: od 0 do 4 punktów, oceniany w całej wypowiedzi zdającego, wykorzystanie słownictwa pasującego do każdego tematu (nice, interesting, good / nett, schön, interessant) nie zapewni maksymalnej liczby punktów.
poprawność struktur leksykalno-gramatycznych: od 0 do 4 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego,
wymowę: od 0 do 2 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego,
płynność wypowiedzi: od 0 do 2 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego.
Punkty przedziela się zgodnie z Tabelą A, która znajduje się w Informatorze na stronie 12.
Od uzyskanej w ten sposób liczby punktów można następnie odjąć punkty, w zależności od
zakresu pomocy, jakiej zdający potrzebuje ze strony egzaminującego, oraz – w przypadku zadania 1 – adekwatności wypowiedzi do tematu i kontekstu rozmowy lub zadanego pytania,
zgodnie z Tabelą B.
Tabela B
• zdający nie potrzebuje LUB bardzo rzadko potrzebuje pomocy ze
strony egzaminującego
• [dodatkowo w zad. 1]: ORAZ wypowiedzi zdającego są adekwatne do tematu i kontekstu rozmowy oraz wypowiedzi egzaminującego
-----punkty wg tabeli A
• zdający czasami potrzebuje pomocy ze strony egzaminującego
• [dodatkowo w zad. 1]: ORAZ/LUB wypowiedzi zdającego są częściowo nieadekwatne do tematu i kontekstu rozmowy oraz wypowiedzi egzaminującego
------punkty wg tabeli A minus 1 (do zera)
• zdający potrzebuje znacznej pomocy ze strony egzaminującego
• [dodatkowo w zad. 1]: ORAZ/LUB wypowiedzi zdającego są często nieadekwatne do tematu i kontekstu rozmowy oraz wypowiedzi egzaminującego
------punkty wg tabeli A minus 2 (do zera)
W NOWYM egzaminie nie wszystko jest nowe. To co zostaje zachowane to:
formułowanie poleceń do zadań w języku polskim,
sprawdzanie dotychczas testowanych umiejętności:
1. udzielanie informacji w rozmowie (zadanie 1)
2. relacjonowanie zdarzeń z przeszłości (zadanie 2, pytanie nr 3)
3. negocjowanie w rozmowie (zadanie 1)
4. opis ilustracji (zadanie 2)
5. odpowiedzi na pytania dotyczące ilustracji (zadanie 2)
6. wyrażanie i uzasadnianie opinii w odniesieniu do tematyki materiału graficznego (zadanie 3).
Za Informatorem maturalnym o egzaminie maturalnym z języka obcego nowożytnego
od roku szkolnego 2011/2012
brak określenia poziomu egzaminu ustnego,
Wszyscy uczniowie przystępują do takiego samego egzaminu ustnego.
Zdający podczas egzaminu decyduje:
• które zadania chce wykonać,
• o zakończeniu egzaminu (możliwość po każdym zadaniu),
• pominięciu zadania i wykonaniu kolejnego. (Uwaga: w takiej sytuacji nie ma możliwości powrotu do pominiętego zadania,
typy zadań i ilość zadań,
ilość punktów za egzamin: maksymalnie 30.
zdający nie ma dodatkowego czasu na przygotowanie się do odpowiedzi przed rozpoczęciem rozmowy egzaminacyjnej,
zapoznaje się z treścią kolejnych zadań na bieżąco, po czym egzaminujący rozpoczyna rozmowę,
nie może wykonywać notatek w trakcie egzaminu,
zadania poprzedzone są rozmową wstępną, prowadzoną w języku będącym przedmiotem egzaminu,
obowiązuje forma gramatyczna: Sie,
Najważniejsza zmiana: sposób oceniania
Uzyskanie wysokich not punktowych będzie zależeć od:
przekazania informacji – treści,
od jakości wypowiedzi.
Kryterium treści zostanie zastąpione przez kryterium SPRAWNOŚCI KOMUNIKACYJNEJ, według którego przyznaje się punkty za osiągnięcie celu komunikacyjnego w ramach rozmowy z egzaminującym.
Oceniana będzie także samodzielność zdającego (czy wypowiedź wymagała pomocy nauczyciela, czy też została w całości sformułowana samodzielnie).
Ocenie będą podlegać także bogactwo i adekwatność użytych struktur, poprawność gramatyczno-leksykalna oraz wymowa, intonacja i płynność wypowiedzi.
Uczeń może uzyskać punkty za:
sprawność komunikacyjną: od 0 do 6 punktów, oceniana w każdym zadaniu osobno (maksymalnie 18 punktów)
Przy ocenie brany jest pod uwagę stopień realizacji przez zdającego czterech elementów wskazanych dla każdego zadania:
– zadanie 1: omówienie czterech elementów podanych w poleceniu
– zadanie 2: opis ilustracji i odpowiedzi na (trzy) pytania
– zadanie 3: wybór elementu najlepiej spełniającego warunki wskazane w poleceniu i uzasadnienie wyboru, wyjaśnienie powodów odrzucenia pozostałych elementów oraz odpowiedzi na (dwa) pytania;
zakres struktur leksykalno-gramatycznych: od 0 do 4 punktów, oceniany w całej wypowiedzi zdającego, wykorzystanie słownictwa pasującego do każdego tematu (nice, interesting, good / nett, schön, interessant) nie zapewni maksymalnej liczby punktów.
poprawność struktur leksykalno-gramatycznych: od 0 do 4 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego,
wymowę: od 0 do 2 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego,
płynność wypowiedzi: od 0 do 2 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego.
Punkty przedziela się zgodnie z Tabelą A, która znajduje się w Informatorze na stronie 12.
Od uzyskanej w ten sposób liczby punktów można następnie odjąć punkty, w zależności od
zakresu pomocy, jakiej zdający potrzebuje ze strony egzaminującego, oraz – w przypadku zadania 1 – adekwatności wypowiedzi do tematu i kontekstu rozmowy lub zadanego pytania,
zgodnie z Tabelą B.
Tabela B
• zdający nie potrzebuje LUB bardzo rzadko potrzebuje pomocy ze
strony egzaminującego
• [dodatkowo w zad. 1]: ORAZ wypowiedzi zdającego są adekwatne do tematu i kontekstu rozmowy oraz wypowiedzi egzaminującego
-----punkty wg tabeli A
• zdający czasami potrzebuje pomocy ze strony egzaminującego
• [dodatkowo w zad. 1]: ORAZ/LUB wypowiedzi zdającego są częściowo nieadekwatne do tematu i kontekstu rozmowy oraz wypowiedzi egzaminującego
------punkty wg tabeli A minus 1 (do zera)
• zdający potrzebuje znacznej pomocy ze strony egzaminującego
• [dodatkowo w zad. 1]: ORAZ/LUB wypowiedzi zdającego są często nieadekwatne do tematu i kontekstu rozmowy oraz wypowiedzi egzaminującego
------punkty wg tabeli A minus 2 (do zera)
W NOWYM egzaminie nie wszystko jest nowe. To co zostaje zachowane to:
formułowanie poleceń do zadań w języku polskim,
sprawdzanie dotychczas testowanych umiejętności:
1. udzielanie informacji w rozmowie (zadanie 1)
2. relacjonowanie zdarzeń z przeszłości (zadanie 2, pytanie nr 3)
3. negocjowanie w rozmowie (zadanie 1)
4. opis ilustracji (zadanie 2)
5. odpowiedzi na pytania dotyczące ilustracji (zadanie 2)
6. wyrażanie i uzasadnianie opinii w odniesieniu do tematyki materiału graficznego (zadanie 3).
Za Informatorem maturalnym o egzaminie maturalnym z języka obcego nowożytnego
od roku szkolnego 2011/2012
Komentarze
Prześlij komentarz