Przejdź do głównej zawartości

SZARA STREFA POLSKIEJ EDUKACJI – KOREPETYCJE

Przez media przetacza się co jakiś czas dyskusja na temat korepetycji – szarej strefy polskiej oświaty. Korepetytorom zarzuca się, że w ogóle są i zbierają wakacyjne żniwo na uczniach przystępujących do poprawek sierpniowych. A gdyby tak przeanalizować to zjawisko i zastanowić się, skąd się bierze i dlaczego w ogóle ma prawo bytu? Dochodzimy do dość jasnych, prostych i oczywistych wniosków.
TAJEMNICA KOREPETYCJI
Po pierwsze polski system oświaty jest nieudolny i ponosi poprzez kolejne reformy sromotne porażki. Po drugie nie daje równych szans wszystkim uczniom. Ci bardziej zdolni, ale pyskaci są zbywani przez nauczycieli, żeby mieć tylko święty spokój. Zdolni, ale spolegliwi zadawalają gusta nauczycieli. Przeciętni lub słabsi, albo nie daj Boże z deficytami, są niezauważania – generują zbyt dużo problemów - tak jest po prostu wygodniej. A system oświaty ma swoje wymagania w postaci egzaminów zewnętrznych, do których muszą przystąpić wszyscy. Szkoła więc zapodaję wiedzę, wlewając ją do głów uczniów i chce uzyskać dobre i bardzo dobre wyniki egzaminów, tak aby statystki były jak najlepsze. Szkoła nie daje wsparcia, nie pomaga, nie uczy, lecz wymaga i podaje gotowe przepisy na poprawne rozwiązywanie testów pod klucz. Nie ma mowy o analizie i „przetrawieniu” wiedzy. Jest ciągłe testowanie i badanie wyników nauczania. Uczeń staje w obliczu porażki lub szuka korepetytora, który udzieli mu wsparcia, wytłumaczy problem, ale nie rozwiąże za niego, tylko poda wskazówki i wskaże drogę do rozwiązania. Często jest tak, że dopiero na korepetycjach uczeń może pytać, błądzić, szukać odpowiedzi bez przykrych konsekwencji jedynkowych. Dlatego rynek korepetycji kwitnie i ma się dobrze. I dopóty będzie się miał dobrze, dopóki nie zmieni się polska oświata.

PRAWO RYNKU
System oświaty sam stworzył szarą strefę, a raczej dał ku temu podstawy.
Wszyscy nauczyciele, obojętnie czy uczą dobrze, czy tylko udają, że uczą, dostają taką samą stawkę wynagrodzenia, które jest zróżnicowane jedynie według stopnia awansu zawodowego. Nauczyciele otrzymują oczywiście różne dodatki w zależności od tego czy pracują na wsi czy w mieście, od przydzielonego wychowawstwa i dostają tzw. dodatek motywacyjny. Pomijając wszystko inne, czy można czuć się zmotywowanym za stawkę powiedzmy pięćdziesięciu złotych brutto? Stawki zależą oczywiście od organu prowadzącego i od regulaminu przydzielania dodatku. A gdyby tak to zmienić? Zlikwidować awans zawodowy, a na wysokość dodatku motywacyjnego miałby wpływ nie tylko dyrektor, ale także uczniowie i rodzice? Brzmi okrutnie? Nie, to jest prawo rynku. Lepszy nauczyciel, który ma świetne podejście do uczniów, motywuje a nie demotywuje, wspiera, pomaga, nie ignoruje, nie wyżywa się za swoje porażki życiowe etc. mógłby zarabiać godziwie. Miałby też pracę, która jest jego pasją, pracowałby bez drżenia serca, czy w kolejnym roku szkolnym będzie dla niego etat i nie musiałby dorabiać biegając od szkoły do szkoły, aby móc opłacić rachunki i aby jeszcze wystarczyło na życie. Nie musiałby szukać zajęć w szkołach prywatnych czy udzielać korepetycji. Skończyłaby się szara strefa. Chociaż zjawisko to wydaje się mieć głębsze podłoże i wymaga szerszych i drastycznych zmian w systemie oświaty. Jest normalne prawo rynku – lepszy pracownik = lepsze wynagrodzenie = lepsze wyniki = lepsze zaangażowanie się.

MORALE ZAWODOWE
Według badania prof. Putkiewicz korepetycje osłabiają standardy moralne środowiska szkolnego, pogłębiają nierówności w dostępie do edukacji, niszczą spójność zespołów szkolnych –a ja chciałabym wiedzieć z całym szacunkiem dla Pani Profesor, co miała Pani na myśli – Jaką spójność? Jakie standardy moralne środowiska szkolnego? Grupa zawodowa nauczycieli to najsłabsza grupa zawodowa, w którą łatwo uderzyć, zniszczyć, zastraszyć, gdzie kwitnie zawiść i zazdrość o sukcesy, pomysły.
Nauczyciele polecają uczniom swoich znajomych nauczycieli na korepetycje. A cóż w tym niestosowanego? Lekarz też poleca swojego kolegę jako świetnego fachowca. Albo sugeruje pacjentowi wizytę w swoim prywatnym gabinecie w godzinach popołudniowych. I to jest wtedy moralne tak? A jak ordynator oddziału szpitalnego zachęca pacjenta do leczenia u niego prywatnie, bo będzie szybciej, pewniej i lepiej to jest w porządku?
Nie twierdzę, że to popieram - wręcz przeciwnie. Ale jestem gorzko rozczarowana, że nauczyciele jako grupa zawodowa dają sobie wmówić wszystko i pozwalają na medialne manipulacje opinią społeczną. Najłatwiej jest pluć na to środowisko zawodowe, gdyż nie ma możliwości obrony.
A bycie nauczycielem to przecież ciężka i odpowiedzialna praca. I znam wielu świetnych, prawdziwych nauczycieli, dla których nauczania jest pasją.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Lekcje otwarte - dobrowolny przymus

Lekcje otwarte są cennym doświadczeniem zarówno dla prowadzącego nauczyciela, jak i dla obserwujących. Pod jednym warunkiem, że ci obserwujący zechcą w skupieniu i z uwagą obejrzeć lekcję, którą prowadzi ich koleżanka lub kolega, do której się sumiennie i długo przygotowywał, która jest stresująca i chce jak najlepiej wypaść. Nie wszyscy obserwujący potrafią to uszanować, a o  docenieniu nie ma nawet mowy. Byłam już na paru takich lekcjach i sama jedną prowadziłam jako jedna z pierwszych w mojej szkole. Wiem, jak się czuje nauczyciel, który taką lekcję prowadzi przed swoimi koleżankami, kolegami i dyrekcją. Niestety muszę stwierdzić, że mam w mojej szkole niewychowanych kolegów, w szczególności koleżanki, które nie potrafią zachować się  kulturalnie na lekcjach otwartych. Przeszkadzają nie tylko prowadzącym, ale także uczniom i obserwatorom głośno rozmawiając, plotkując lub wypełniając zaległości w dokumentacji szkolnej.  Zadaję sobie za każdym razem przy okazji takiej lekcji pytanie,

Derdydas Moodle-Führerschein

Liebe DeutschlehrerInnen, im September findet der Workshop "derdydas Moodle-Führerschein" in Bielsko-Biała statt. Unten gibt es die Einladung. Das Anmeldeformular schicke ich auf Anfrage gerne zu. Die Einladung Goethe-Institut Rynek Główny 20. 31-008 Kraków 30.08.2011 Betreff: Workshop „derdydas Moodle-Führerschein“ Liebe Kolleginnen, liebe Kollegen, wir möchten Sie heute zu einem Seminar unserer Fortbildungsreihe „derdydas Moodle-Führerschein“ einladen. Im Mittelpunkt steht dabei die Lernplattform Moodle, die verschiedene Internet-Werkzeuge für den Unterricht anbietet (Forum, Chat, Wiki, Tests u.a.m.) und immer öfter an polnischen Schulen eingesetzt wird. Die Fortbildung besteht aus drei Teilen: in der Online-Phase 1 registrieren Sie sich auf der Lernplattform und lernen die TeilnehmerInnen sowie verschiedene Funktionen von Moodle kennen. Die Aufgaben dazu dauern ca. 2 Stunden und können im Zeitraum vom 23.-29.09. auf der Lernplattform bearbeitet werden. Im

Neurodydaktyka - Sprawozdanie z konferencji

Neurodydaktyka – nowe podejście do nauczania w świetle badań nad mózgiem Jak dziś uczyć, aby nauczyć? – To pytanie stawia sobie wielu świetnych pedagogów i bezradnie rozkłada ręce lub próbuje się po cichu buntować. Niektórzy szukają sposób rozwoju i doskonalą się, biorąc udział w konferencjach. Nie wszystkie konferencje są wartościowe i godne polecenia. Jednakże ta, która odbyła się 3 i 4 czerwca 2011 r. w IV Liceum Ogólnokształcącym i w Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli „WOM" w Bielsku-Białej należała do tych wyjątkowych i szczególnie wartościowych. Konferencję poprowadziła dr Marzena Żylińska, wykładowca metodyki i literatury w Nauczycielskim Kolegium Języków Obcych w Toruniu, która przyjechała na zaproszenie doradcy metodycznego Moniki Wisły i konsultantów Beaty Honkisz i Marii Łątki z RODN WOM w Bielsku-Białej. W części wykładowej dr M. Żylińska zwróciła uwagę na szereg nieprawidłowości w nauczaniu uczniów. Skupiła się przede wszystkim na najnowszych badaniach