Przejdź do głównej zawartości

Fremdverstehen durch Literatur, Kunst, Musik - rozwijanie kompetencji (inter)kulturowej wśród uczących się języka niemieckiego.

W piątek  22.01. br. odbyły się warsztaty na w/w temat.
Temat wydawał mi się interesujący, ale chyba tylko dla mnie i dla nielicznych zapalonych nauczycieli, którzy zjawili się w mroźne popołudnie. Niektórzy nawet z daleka przyjechali, a nauczyciele z Bielska nie dotarli, oprócz oczywiście małych wyjątków :)
Rozumiem, że pogoda była niekorzystna, w jednej szkole odbywała się konferencja RP, to też rozumiem - siła wyższa. Ale nie zrozumiem i nigdy nie pojmę, że nauczyciel nie chce się dokształcać, nie chce dowiedzieć się czegoś nowego, czegoś więcej, nie chce zdobyć nowych materiałów dydaktycznych, aby urozmaicić lekcję, uatrakcyjnić ją  i w ten sposób zachęcić do nauki języka niemieckiego.Współczesne podręczniki nie są doskonałe i trzeba je uzupełniać innymi atrakcyjnymi i ciekawymi materiałami dydaktycznymi. Zaraz posymią się na mnie gromy, że nie ma czasu, bo za mało godzin, bo za niski poziom, bo ....bo... bo...
Zaproponowałam na warsztatach materiały na wszystkie poziomy nauczania, począwszy od A1 a skończywszy na C1. A więc dla wszystkich. Poza tym narzekamy, że spada zainteresowanie językiem niemieckim, a  nie robimy nic, żeby to zmienić. Lekcje sa nudne, nieciekawe, monotonne, mało interesujące. Kurczowo trzymamy się podręczników i schematów. Skoro uczymy ęzyka niemieckiego oznacza to chyba, że lubimy ten język, jesteśmy nim zafascynowani, a więc powinniśmy pokazać to naszym uczniom, zarazić ich entuzjazmem, naszą pozytywną energią i zachęcić do nauki, zmotywować (pozytywnie). Można to zrobić na wiele sposobów, a ja podsunęłam jeden z wielu.
Jak ktoś uczy inaczej, ciekawie, pomysłowo, niekonwencjonalnie,  to czekam na zaproszenie na lekcję :)
Nasuwa mi się również dość brutalny wniosek: większość nauczycieli skończyła staż na kolejny stopień awansu i mają teraz przerwę. I im się nie chce. No bo po co?
Nauczyciele obecni na piątkowych warsztatach to wyjątki. I dla nich przygotowałam materiały i mam nadzieję, że zostaną one wykorzystane chociaż w minimalnym stopniu, choć w malutkiej części. Chcę w to wierzyć.
Osoby obecne na tych warsztatach proszę o pilny kontakt w celu przekazania materiałów warsztatowych.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Lekcje otwarte - dobrowolny przymus

Lekcje otwarte są cennym doświadczeniem zarówno dla prowadzącego nauczyciela, jak i dla obserwujących. Pod jednym warunkiem, że ci obserwujący zechcą w skupieniu i z uwagą obejrzeć lekcję, którą prowadzi ich koleżanka lub kolega, do której się sumiennie i długo przygotowywał, która jest stresująca i chce jak najlepiej wypaść. Nie wszyscy obserwujący potrafią to uszanować, a o  docenieniu nie ma nawet mowy. Byłam już na paru takich lekcjach i sama jedną prowadziłam jako jedna z pierwszych w mojej szkole. Wiem, jak się czuje nauczyciel, który taką lekcję prowadzi przed swoimi koleżankami, kolegami i dyrekcją. Niestety muszę stwierdzić, że mam w mojej szkole niewychowanych kolegów, w szczególności koleżanki, które nie potrafią zachować się  kulturalnie na lekcjach otwartych. Przeszkadzają nie tylko prowadzącym, ale także uczniom i obserwatorom głośno rozmawiając, plotkując lub wypełniając zaległości w dokumentacji szkolnej.  Zadaję sobie za każdym razem przy okazji takiej lekcji pytanie,

Derdydas Moodle-Führerschein

Liebe DeutschlehrerInnen, im September findet der Workshop "derdydas Moodle-Führerschein" in Bielsko-Biała statt. Unten gibt es die Einladung. Das Anmeldeformular schicke ich auf Anfrage gerne zu. Die Einladung Goethe-Institut Rynek Główny 20. 31-008 Kraków 30.08.2011 Betreff: Workshop „derdydas Moodle-Führerschein“ Liebe Kolleginnen, liebe Kollegen, wir möchten Sie heute zu einem Seminar unserer Fortbildungsreihe „derdydas Moodle-Führerschein“ einladen. Im Mittelpunkt steht dabei die Lernplattform Moodle, die verschiedene Internet-Werkzeuge für den Unterricht anbietet (Forum, Chat, Wiki, Tests u.a.m.) und immer öfter an polnischen Schulen eingesetzt wird. Die Fortbildung besteht aus drei Teilen: in der Online-Phase 1 registrieren Sie sich auf der Lernplattform und lernen die TeilnehmerInnen sowie verschiedene Funktionen von Moodle kennen. Die Aufgaben dazu dauern ca. 2 Stunden und können im Zeitraum vom 23.-29.09. auf der Lernplattform bearbeitet werden. Im

Neurodydaktyka - Sprawozdanie z konferencji

Neurodydaktyka – nowe podejście do nauczania w świetle badań nad mózgiem Jak dziś uczyć, aby nauczyć? – To pytanie stawia sobie wielu świetnych pedagogów i bezradnie rozkłada ręce lub próbuje się po cichu buntować. Niektórzy szukają sposób rozwoju i doskonalą się, biorąc udział w konferencjach. Nie wszystkie konferencje są wartościowe i godne polecenia. Jednakże ta, która odbyła się 3 i 4 czerwca 2011 r. w IV Liceum Ogólnokształcącym i w Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli „WOM" w Bielsku-Białej należała do tych wyjątkowych i szczególnie wartościowych. Konferencję poprowadziła dr Marzena Żylińska, wykładowca metodyki i literatury w Nauczycielskim Kolegium Języków Obcych w Toruniu, która przyjechała na zaproszenie doradcy metodycznego Moniki Wisły i konsultantów Beaty Honkisz i Marii Łątki z RODN WOM w Bielsku-Białej. W części wykładowej dr M. Żylińska zwróciła uwagę na szereg nieprawidłowości w nauczaniu uczniów. Skupiła się przede wszystkim na najnowszych badaniach