Przejdź do głównej zawartości

Cyfrowe podręczniki

Co i rusz przetacza się w różnych mediach i na różnych portalach dyskusja o cyfrowych podręcznikach. Jakie będą, do czego, na jaki sprzęt, na jaki system itd. itp.
A mnie nurtują właściwie dwa aspekty cyfrowych podręczników.

Po pierwsze
Czy nauczyciele będą mieli na czym korzystać z tych cyfrowych podręczników? Patrząc na sprzęt jakim dysponują szkoły i jak jest on nieefektywnie (lub tylko na lekcjach informatyki) wykorzystywany, zakładając, że w ogóle jest takowy, nie widzę tego optymistycznie. Ba, ja wcale tego nie widzę. A jeśli nawet mamy taki sprzęt w szkole w sali komputerowej i już się do niej dostaniemy po drodzepokonując wszelkie przeszkody i kłody rzucane pod nogi, to co się okazuje? Ano na 20 komputerów, jak się chce wszystkie uruchomić, bo tyle liczy akurat grupa i zachciało mi się ćwiczeń, gdzie każy uczeń pracuje przy jednym stanowisku - taka fanaberia moja, to chodzi albo jedna połowa albo druga. Wszystkie na raz za nic nie chcą działać :(  I jak tu zrobić ćwiczenie? Do tego internet, który chodzi jak mucha w przysłowiowej smole. No cóż, cyfrowa szkoła XXI wieku.
Jest też inne rozwiązanie problemów techniczno- sprzętowych. Przynoszę na lekcje raz na jakiś czas własnego laptopa i własny modemzmobilnym netem. Tylko dlaczego mam cały czas dofinansowywać polską oświatę? Do klasy zakupiląm także taki banalny sprzęt jak gąbka do tablicy suchościeralnej i pisaki, które chowam i zamykam na klucz po lekcjach, bo szkoły nie stać na zakup podstawowych rzeczy, nawet na papier toaletowy i mydło.

Po drugie
Widzę, w jaki sposób nauczyciele (przepraszam za uogólnienie) podchodzą do nowinek technicznych i jak boją się, nie wiedzą, nie potrafią, nie chcą itd.( tu proszę sobie wstawić dowolny czasownik) wykorzystywać
nowych technologii na swoich lekcjach. Niektórzy nawet nie odberają poczty mailowej po kilka tygodni, miesięcy,a nawet lat (tak, tak lat - to nie pomyłka). To akurat mogę opisać z własnego doświadczenia zawodowego, gdzie po wysłaniu zaproszeń drogą mailową na konfrencję metodyczną prosiłam o potwierdzenie otrzymania maila i dostałam je po 2 latach od momentu wysłania :) Jest pewnie ekstremalny przypadek, ale jednak zdarza się tak dość często i to nie w przypadku jednej osoby.

Jestem jak najbardziej za cyfrowymi podręcznikami, ale jednocześnie jestem pełna obawa, czy będą one mądrze wykorzystywane. Poza tym czas isć z duchem czasu i wprowadzić odrobinę autentycznej nowości do polskich szkół.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Lekcje otwarte - dobrowolny przymus

Lekcje otwarte są cennym doświadczeniem zarówno dla prowadzącego nauczyciela, jak i dla obserwujących. Pod jednym warunkiem, że ci obserwujący zechcą w skupieniu i z uwagą obejrzeć lekcję, którą prowadzi ich koleżanka lub kolega, do której się sumiennie i długo przygotowywał, która jest stresująca i chce jak najlepiej wypaść. Nie wszyscy obserwujący potrafią to uszanować, a o  docenieniu nie ma nawet mowy. Byłam już na paru takich lekcjach i sama jedną prowadziłam jako jedna z pierwszych w mojej szkole. Wiem, jak się czuje nauczyciel, który taką lekcję prowadzi przed swoimi koleżankami, kolegami i dyrekcją. Niestety muszę stwierdzić, że mam w mojej szkole niewychowanych kolegów, w szczególności koleżanki, które nie potrafią zachować się  kulturalnie na lekcjach otwartych. Przeszkadzają nie tylko prowadzącym, ale także uczniom i obserwatorom głośno rozmawiając, plotkując lub wypełniając zaległości w dokumentacji szkolnej.  Zadaję sobie za każdym razem przy okazji takiej lekcji pytanie,

Derdydas Moodle-Führerschein

Liebe DeutschlehrerInnen, im September findet der Workshop "derdydas Moodle-Führerschein" in Bielsko-Biała statt. Unten gibt es die Einladung. Das Anmeldeformular schicke ich auf Anfrage gerne zu. Die Einladung Goethe-Institut Rynek Główny 20. 31-008 Kraków 30.08.2011 Betreff: Workshop „derdydas Moodle-Führerschein“ Liebe Kolleginnen, liebe Kollegen, wir möchten Sie heute zu einem Seminar unserer Fortbildungsreihe „derdydas Moodle-Führerschein“ einladen. Im Mittelpunkt steht dabei die Lernplattform Moodle, die verschiedene Internet-Werkzeuge für den Unterricht anbietet (Forum, Chat, Wiki, Tests u.a.m.) und immer öfter an polnischen Schulen eingesetzt wird. Die Fortbildung besteht aus drei Teilen: in der Online-Phase 1 registrieren Sie sich auf der Lernplattform und lernen die TeilnehmerInnen sowie verschiedene Funktionen von Moodle kennen. Die Aufgaben dazu dauern ca. 2 Stunden und können im Zeitraum vom 23.-29.09. auf der Lernplattform bearbeitet werden. Im

Neurodydaktyka - Sprawozdanie z konferencji

Neurodydaktyka – nowe podejście do nauczania w świetle badań nad mózgiem Jak dziś uczyć, aby nauczyć? – To pytanie stawia sobie wielu świetnych pedagogów i bezradnie rozkłada ręce lub próbuje się po cichu buntować. Niektórzy szukają sposób rozwoju i doskonalą się, biorąc udział w konferencjach. Nie wszystkie konferencje są wartościowe i godne polecenia. Jednakże ta, która odbyła się 3 i 4 czerwca 2011 r. w IV Liceum Ogólnokształcącym i w Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli „WOM" w Bielsku-Białej należała do tych wyjątkowych i szczególnie wartościowych. Konferencję poprowadziła dr Marzena Żylińska, wykładowca metodyki i literatury w Nauczycielskim Kolegium Języków Obcych w Toruniu, która przyjechała na zaproszenie doradcy metodycznego Moniki Wisły i konsultantów Beaty Honkisz i Marii Łątki z RODN WOM w Bielsku-Białej. W części wykładowej dr M. Żylińska zwróciła uwagę na szereg nieprawidłowości w nauczaniu uczniów. Skupiła się przede wszystkim na najnowszych badaniach